söndag 6 juli 2014

De välmenande inkvisitorerna

En av de viktigaste böcker jag läst om yttrandefrihet är Jonathan Rauchs mer än tjugo år gamla text, Kindly Inquisitors, där författaren passionerat argumenterar mot de inskränkningar av yttrandefriheten som införts på amerikanska universitet, ofta med de bästa av intentioner. Den amerikanska konstitutionen ger ju som bekant mycket starkare skydd för yttrandefriheten än de svenska grundlagarna, men då USA är ett samhälle med mycket starka icke-statliga institutioner, där universiteten och högskolorna intar en särställning, kan den verkliga yttrandefriheten inskränkas betydligt genom förbud mot hate speech – något som grovt motsvarar det svenska förbudet mot "hets mot folkgrupp".

Rauch menar att en bärande idé i den "liberala vetenskapen", som enligt hans förmenande är en grundpelare i den akademiska friheten, är tanken att vem som helst kan ha fel och det är omöjligt att på förhand avgöra vem som kommer att få rätt i en given diskussion. Det enda sättet att verifiera ett påstående och få reda på vem som har fel är att tillåta att så många åsikter som möjligt får komma till tals, till och med kränkande och uppenbart felaktiga åsikter och uttalanden. På sikt kommer de felaktiga och kanske kränkande uppfattningarna sovras bort på idéernas marknadsplats till förmån till vetenskapligt underbyggda idéer och föreställningar. Den som vill bli tagen på allvar kommer inte att kunna föra fram idéer om att judarna startade första världskriget eller att det armeniska folkmordet aldrig ägde rum. Därför är Rauch bestämt emot nästan alla typer av inskränkningar av yttrandefriheten som införts på amerikanska universitetscampus, inklusive bestämmelser som förbjuder hate speech.

Rauch är fullkomligt medveten om att vissa yttranden kan såra och kränka individer och ibland hela grupper, men han menar att det är det pris vi får betala för ett öppet samhälle med öppna institutioner. Det är inte en mänsklig rättighet att skyddas mot obehag i största allmänhet och det kan göra ont att bli motsagd eller vederlagd. En av hans mest övertygande argument är att regleringar mot hate speech var otänkbara när de faktiskt skulle kunnat göra nytta för att skydda homosexuella mot olika övergrepp, medan sådana regleringar inte skulle göra någon skillnad idag, utan bara öppna för godtycke, där självutnämnda smakdomare bestämmer vad som är acceptabelt och vad som inte är det.

I sista kapitlet släpper Rauch en liten identitetspolitisk bomb: han avslöjar att han själv är både homosexuell och jude, och har utsatts för sin beskärda del av antisemitism och homofobi. Men han betackar sig ändå för all lagstiftning som utger sig för att skydda honom mot obehag. Den här boken skrevs som sagt för tjugo år sedan, då homosexualitet fortfarande var ett tabubelagt ämne i USA och på andra håll i världen, men den behåller sin aktualitet och är väl värd en genomläsning.

Detta för mig osökt till en av de avslutande diskussionerna om yttrandefrihetens gränser som hölls mellan Alice Teodorescu och Hella Klein och som kan beskådas på Svt-Play. Klein är en intelligent person och hon undvek klokt nog att konfrontera Teodorescu rakt på, varför debatten blev betydligt mer städad, men också något mindre upplysande än grälet mellan Teodorescu och Ali Esbati häromdagen. Det är ändå tydligt att den socialistiskt sinnade Klein är mycket positivt inställd till att förbjuda vissa typer av yttranden och gärna ser att vissa partier förhindras från att besöka skolor och arbetsplatser under valrörelsen. Enligt Klein kan många medborgare, inte minst barn, känna sig hotade av att vissa partier får för stort utrymme. Teodorescu är, sin övertygelse trogen, mer skeptisk mot att inskränka yttrandefriheten och varnar för att överbeskydda våra barn mot uppfattningar och idéer som de ändå kommer att stöta på i vuxenlivet. Idiotiska uppfattningar ska mötas med öppet visir och avslöjas för de lögner de är, ju tidigare desto bättre.

Inte oväntat tar Helle Klein upp en liten nazistsekt (som jag vägrar nämna vid namn) och det åttonde riksdagspartiet i samma andetag som exempel på partier som inte borde tillåtas besöka skolor och arbetsplatser, eftersom elever och arbetstagare kan känna sig hotade. Hon skildrar i närmast lyriska ordalag hur SD förhindrats från att tala vid olika arbetsplatser under valrörelsen. Att SD försökt rensa upp i garderoben och nu är ett riksdagsparti övertygar inte Klein, som menar att de är så historiskt belastade av sina kopplingar till BSS och Vit makt-rörelsen att det inte går att reparera. Teodorescu invänder då att Vänsterpartiet också har ett mycket problematiskt förflutet som man kan hävda att de inte gjort upp med tillräckligt uppriktigt, men tråden följdes inte upp.

Tråkigt nog gav debatten inte utrymme att fördjupa sig i jämförelsen mellan SD och Vänsterpartiet, för om man gjort det skulle det med all önskvärd tydlighet visa exakt hur godtyckliga begränsningar av yttrande- och mötesfriheten blir när man ska ta hänsyn till "historiskt bagage" och enskilda individers obehag. Det går att diskutera hur uppriktigt SD avståndstagande från sitt förflutna verkligen är, men partiet är så ungt och oerfaret att det aldrig fått möjlighet att genomföra sin tidigare politik och har genomgått en så betydande medlemsgenomströmning att det går att fråga sig vilken vikt man idag bör fästa vid partiets besudlade förflutna. Hur som helst anser seriösa bedömare att SD idag inte längre bör beskrivas som ett rasistiskt, fascistiskt eller odemokratisk parti i begreppens egentliga innebörd, hur illa man än tycker om partiets politik eller dess företrädare.

Vänsterpartiet är däremot ett nästan hundra år gammalt parti som haft täta kontakter med en av världens värsta diktaturer – Sovjetunionen – och i realtid försvarat samtliga av de hemskheter som inträffade under Stalins blodigaste år. Bespara mig det tvivelaktiga nöjet att ge hela listan, men en genomläsning av Timothy Snyders Bloodlands är instruktiv därvidlag och ger nyttigt perspektiv på den pågående Ukrainakrisen. Den som är ute för att hitta samtida medlöpare till nazismen bör erinra sig att Sveriges kommunistiska parti stod på samma sida som Nazityskland under andra världskrigets första år 1939-41, något som Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg fortfarande vägrar att förhålla sig till. SKP försvarade Molotov-Ribbentropp-pakten när den ingicks och vägrade fördöma Nazitysklands invasion av våra grannländer Danmark och Norge. Alla famösa omvändningar som Vänsterpartiets genomgått har skett under galgen. SKP tog avstånd från Stalin först efter det att Sovjetunionen självt inlett avstaliniseringen, namnbytet till Vänsterpartiet genomfördes inte förrän Östblocket kollapsat 1989-91 och Lars Ohly slutade kalla sig kommunist så sent som 2005, efter det att han ställts till svars i TV.

Detta hindrar dock inte Vänsterpartiet från att envist behålla de fastigheter man förvärvat med Stalins blodspengar eller från att samarbeta med gammelkommunister i Europaparlamentet. Och konstigt nog kan den nuvarande partiledaren i Vänsterpartiet Jonas Sjöstedt på något sätt tillgodoräkna sig att han var med om genomföra uppstädningen i det parti som fortfarande var kommunistiskt  (och hade kontakter med DDR) när han gick med i det på 1980-talet. Samtidigt måste Jimmie Åkesson, som genomfört en liknande städning i ett yngre och realpolitiskt mindre belastat parti, fortfarande svara på frågor vad som fick honom att gå med i SD 1995. Ekvationen går inte ihop.

Om vi verkligen tog Helle Klein på orden så skulle vi inse att många väljare, inte minst invandrare från Östblocket kan känna avsmak eller obehag inför ett parti som Vänsterpartiet. Men ingen i politikens huvudfåra skulle ens komma på tanken att mota bort Vänsterpartiet från skolor och arbetsplatser. Detta, om något, visar med all önskvärd tydlighet hur hycklande det är att vi ska skydda våra barn och arbetskamrater från det obehag ett besök från ett riksdagsparti kan medföra. Och det visar hur illa det förhåller sig med yttrandefriheten i dagens Sverige i nådens valår 2014.

lördag 5 juli 2014

Sveriges farligaste debattör

Alice Teodorescu är utan tvivel en av Sveriges farligaste och mest underhållande debattörer. Hon kombinerar logiska och knivskarpa argument med en nästan magisk förmåga att bringa sina meningsmotståndare ur fattningen och försäga sig. Hon ger dem tillräckligt med rep för att hänga sig själva och hon behöver inte ens öppna luckan i golvet.

Jag har till exempel aldrig gillat Alexandra Pascalidou, som jag uppfattar som narcissistisk och nedlåtande mot meningsmotståndare, men det har varit en åsikt jag länge gick ligga lågt med i min bekantskapskrets, eftersom kritik mot henne lätt uppfattas som uttryck för latent rasism. Så förhöll det sig tills i februari i år, då Teodorescu deltog i en direktsänd radiodebatt i Kulturhuset. Den förment neutrala programledaren Pascalidou blev så provocerad av att Teodorescu inte accepterade begreppet "strukturell rasism" att hon gav sig på hennes "vita" utseende, vilket skulle diskvalificera henne från att ha en åsikt. Plötsligt blev det uppenbart för hundratusentals människor att Pascalidou inte alls är den godhetsapostel som hon utgett sig för att vara, utan en småaktig och ganska korkad person som inte ens förstod att hon gjort bort sig.

Den som senast fallit offer för Teodorescus är Ali Esbati, som i Aftonbladets direktsända debatt visade sig vara en bufflig översittare som inte tolererar att intelligenta människor observerar samma verklighet som han och drar helt andra slutsatser. Han tog det som en personlig kränkning att Teodorescu inte delade hans syn på rasism och tog sig rätten att i mästrande ton förklara att hon inte begriper någonting. Det var för män som honom begreppet härskarteknik en gång uppfanns. I vilket fall som helst är han tillräckligt smart för att förstå att han gjorde bort sig totalt och inte lyckades övertyga någon utanför sin egen snäva krets av ortodoxa marxister. Det är inte alls svårt att förstå varför han gav sig av utan att skaka hand med Teodorescu efter debatten.  (Uppdatering: Nu uppger Ali Esbati på sin blogg att han inte ångrar något alls, så jag överskattade uppenbarligen hans självinsikt. Så går det när man vill tro folk om gott.)

Detta betyder inte att jag anser att Esbati har fel i allt. Han har förstås rätt i att det finns ett slags vithetsnorm som har rötter i kolonialismen och att det är viktigt att vara känslig för maktperspektivet när man diskuterar rasism. Problemet är att hans marxistiska övertygelse grumlar synen och får honom att göra mycket grovhuggna generaliseringar som väcker fler frågor än de besvarar.

Den så kallade vithetsnormen har varierat över tid och har inte sett ut på samma sätt över allt i världen. Som den amerikanske historikern Matthew Jacobson har visat ansågs till exempel inte irländare vara vita när den stora invandringsvågen från Irland sköljde över USA på 1840-talet. Personer från Balkan, där den "vita" Teodorescu föddes, blev inte vita förrän en bit in på 1900-talet. Inte ens britterna tillämpade samma vithetsnormer i alla delar av imperiet eller behandlade sina undersåtar på ett likartat sätt. Samtidigt som britterna uteslöt indier från politiskt inflytande i deras eget land så kunde en indier bli vald till underhuset i moderlandet. Även maktperspektivet måste problematiseras och vi måste inse att ingen etnisk grupp i alla situationer kan anses ha övertaget. Det finns delar av världen som man bör undvika att besöka om man har ett ursvenskt utseende och vill komma hem med livet i behåll. Om det är "rasism" eller inte beror förstås på hur man definierar uttrycket.

Här visade debatten mellan Teodorescu och Esbati med all önskvärd tydlighet hur utbredda de totalitära tendenserna faktiskt är inom den etablerade vänstern. Man anser sig ha rätt att definiera begrepp som rasism och de som inte rättar sig i ledet ombeds flytta på sig eller finna sig i att bli överkörda. Det finns en plats för en Ali Esbati i Alice Teodorescus värld, men det är svårt att tro se att Ali Esbati skulle tillåta en Alice Teodorescu att ta plats om han finge råda i vårt land. Överhuvudtaget visar denna och många andra Almedalsdebatter att den yttersta vänstern, som just nu dominerar den inrikespolitiska debatten i Sverige, har svårt att förhålla sig till människor med andra åsikter och har mycket lätt att bli oförskämda när de blir motsagda. För eller senare kommer detta slå tillbaka mot vänstern, som blivit sin egen värsta fiende, och man får hoppas att pendeln inte svänger för hårt i andra riktningen.